torsdag 18 april 2013

Överflygning av ormvråk

Alla skriver om vårens framfart så jag ska ju inte vara sämre. Det blir mer sjöar som isen släpper ifrån. Fåglarna sjunger. Sädesärla fångade jag igår på bild.  Det är skoj att läsa vad som händer i vårt land nu. Ikväll stormar det rejält här. Det tar fart ibland så man tror taket lyfter.

Tyra mår bra och hon rullar fram men är en glad hund för det. Nu är det bara ca 5 dagar kvar tills de små valparna kommer.

I söndags när jag åkte till skjutbanan för att vara med då jägarexamenselever hade vapeneori såg jag detta. En ormvråk satt i ett träd vid vägen. Som oftast så flyger de ju iväg när man stannar.......och det gjorde den.

Men den cirklade vid vägkanten och stannade igen. Gick ur bilen och så helt plötsligt kom den över huvudet på mig. Jag fick nästan nackspärr för att följa den med kameran. Det var tre ormvråkar. De cirklade och kanske uppvaktade varandra...tre brukar de ju inte vara.

 
 
 
 
Här ser man hur den skriar
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag avslutar med en kul bild på Trym. Jag kunde inte ladda in den av någon anledning i inlägget om att Tyra var tjock. Han har en grej att han drar upp ena mungipan. Det kan han göra när jag kliar han i örat t ex. Han ser för kul ut.
 
 

 
Thats all folks!!!!
 
 


 

19 kommentarer:

  1. oh, that last photo is cute! beautiful raptor! good luck with the spring time storms!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig o vacker syn, med ormvråken i skyn! oj, nu blev det rim haha :)) och så cool Trym ser ut!

    SvaraRadera
  3. Wow - fabulous shots of the bird. And Trym's face is priceless!

    SvaraRadera
  4. Himskans bra bilder på vråken. Bra gjort. Och bilden på Trym var ju kul. Missan har ett liknande lite snett "leende" där hon blottar en huggtand.

    SvaraRadera
  5. Trym är bästa linslusen man kan tänka sej - full av härliga minspel och uttryck! :-D

    Ja, nu är det verkligen fart på fåglarna - deras sång kan nästan upplevas som öronbedövande om man går ut i trädgården om dagarna nu. :-) Häromkvällen gick jag en lång promenad, och hela vägen var som kantad av spelande koltrastar i grantoppar. Så-å-å mysigt!!!

    Men det här blåsandet som har kommit de senaste dagarna, skulle jag gärna vara utan...

    Trevlig fredag och helg på dej!!! :-)

    SvaraRadera
  6. Beautiful pictures of the buzzard you have photographed.
    But the best pictures I find Trym, what a cute dog.
    Regards, Irma

    SvaraRadera
  7. Flott denne rovfuglen du har fått fotografert. Og så herlig bilde av Trym,) Hihi..

    :)

    SvaraRadera
  8. Jag säger bara WOW för bilderna på ormvråkarna! Himla bra fångat!
    Trym ser ju bara för härlig ut, han har väl ett så´nt där snett charmigt leende:) som alla tjejer går igång på:)
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  9. Mektige fugler det der, man må ha litt tur for å komme innpå dem. Tøft at du fikk bilde mens den skriker.

    SvaraRadera
  10. Exiting to see the buzzards in action. A fine picture of Trym. You can really start counting the days!
    Have a nice weekend, Kees

    SvaraRadera
  11. Ha ha, han är fin Trym! Tyra oxå med sin mage och de andra oxå såklart! :-) Så spännande med valparna, nu är det nära! Hoppas allt går bra för både er och Tyra! Jag ser fram emot lite ljuvliga valpbilder! Ha d bäst!

    SvaraRadera
  12. Hejsan! Där hade du ju tur som stod precis under dina ormvråkar! Vet precis hur det känns att fota rakt uppåt! Jättefina bilder blev det, 3:an gillade jag mest. Kul grimas din hund gör. /Pia

    SvaraRadera
  13. Stilig! Her har du fått noen skikkelige nærbilder også :)

    SvaraRadera
  14. Endast fem dagar kvar!? Oj vad tiden går!!! Skall bli spännande att se dom småliven =) Fina bilder på ormvråken! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  15. Hahahahaha vilken underbar vovve :) Och så vackra bilder på vråkarna du tagit :) Nu håller jag tummarna för tiken , åhh så spännande det måste vara för er nu :)

    SvaraRadera
  16. Vad gullig han ar. Och fina bilder pa fageln. Och jag vantar med spanning pa valparna. Kram fran USA

    SvaraRadera
  17. Wat een geweldige foto is dit super ben zo benieuwd naar je pups spannend lieve groetjes Danielle

    SvaraRadera
  18. Snyggt fotat (bara så där i farten), Trym ser verkligen cool ut.
    M

    SvaraRadera
  19. Ha, ha. Så karaktärsfylld hund, din Trym. Med det ansiktsuttrycket oxå under jakt skrämmer han väl slag på bytesdjuren... / Deerhunter

    SvaraRadera