lördag 3 november 2012

Viljas första rådjursdrev och lite älgar

Igår åkte vi ut igen till mindre marken och hade med oss Vilja och Tyra. Det var ganska ljust och fint och jag åkte såklart ut för att kolla till älgarna. Ingen var där tyvärr men när jag åkte hemåt såg jag några älgar på ett annat fält. Det var 3 stycken och när jag kom nära stannade bara 2 av dem av mitt lockrop. Det var 2 tjurar och bilderna blev inte bra då det var lite långt avstånd.

Vi släppte Vilja och efter 15 minuter började hon väcka och upptaget kom snabbt. Drevet gick norrut och jag hoppades att det nu inte gick över ån som för Trym. Nä.....det vände och kom emot mig. Tog fram kameran i stället för jag skjuter inte om drevet bara varit i 10 min. Vilja hade bra kontakt och rådjuret kom emot mig och vinklade ca 30 m från mig. Efter någon minut kommer Vilja farande.

Fick med detta på kameran men fokus strulade visst men dokumenterades rätt bra ändå.
Det jag pratar är på radion till min sambo.


 
 
 
 
Drevet buktade fint och sedan gjorde Vilja som är lite för snabb en unghundsklassiker. Rådjuret lurade henne och hon drev en slinga igen.....sedan kom hon i bakspår skallandes vilket inte är ok. Men hon är ung och lär sig. Jag kallade in henne på löpan och hon fick en köttbulle.
 







Sedan var det Tyras tur och hon sökte runt bortanför detta torn. Det verkade inte vara så färskt och jag kunde kalla in henne på 200 m. Det brukar inte vara så ofta jag kan det. Hon släpptes igen och gjorde ett nytt upptag och drev var igång. Det drog iväg rätt långt och vi åkte för att höra henne närmare. På tillbaka vägen såg vi 3 älgar på grannens mark såklart. En tjur var det helt säkert. Det var minst 150 m mellan tallarna.
 
Vi hade tänkt jaga älg i helgen men det var inte så många som kunde så det blev inställt.
 
 
Sambon har släppt Tyra
 
 
Vi bestämde oss för att försöka få hem Tyra. Drevet hackade och hon höll sig inom samma område.
På väg till Tyra såg jag mellan tallarna..........en älg. Jag lyckades få bild innan den kastade sig in i skogen. Vi körde i den riktningen och visst stod de där. Det var med all säkerhet de vi sett innan. En tjur, ko och kalv inne på vår mark nu.
 
 











Det var en härlig dag i skogen och jag var så nöjd med Viljas drev. Jättekul!

Självklart var jag tvungen och titta till älgarna. Nu var ko och kalven på ett annat fält i närheten.





 
 
 
 
 
Ibland kan en skakig bild ändå bli ok. Här är det fart när en bil kom. Verkar som de känner mitt motorljud nu. De springer inte då.
 
På kvällen åkte jag till kyrkogården för att tända ljus och det var en fantastisk måne ute som var omgiven av lite moln. Lyckades få en bild.
 
 

 








17 kommentarer:

  1. Trevlig och lärande berättelse hur en dag i jaktens tecken kan gå till. Av dina bilder fastnade jag för den sista älgbilden. Jag tycker den är långt mer än OK, som du skriver. Det är en riktigt fin panorering du gjort här med f a älgkons mycket fint återgivna rörelseenergi. / Deerhunter

    SvaraRadera
  2. the shots of the moose through the trees are great!

    your pup has such a shrill bark - if i were a deer, i'd run from her, too. :)

    SvaraRadera
  3. Die Bilder mit den Elchen sind wunderschön. Wie sie so zwischen den Bäumen durch schauen. Einfach toll.
    Liebe Grüße vom Emma und Lotte Frauchen

    SvaraRadera
  4. Danke für deinen wunderschönen Post.
    Leider sehe ich bei mir meistens nur Rehe oder Hirsche, wenn ich meine grosse Kamera nicht dabei habe.
    Ich glaube ich muss sie öfters mitnehmen.
    So freue ich mich sehr, dass du mir eure stattlichen Elche zeigst.
    Hab einen schönen Sonntag.
    Liebe Grüsse von
    Sylvia und Tibi

    SvaraRadera
  5. I enjoyed the videos! They provide an insight to what's going on. I love the first shot of the moose between the trees! That is awesome!

    SvaraRadera
  6. The running deer, I do like that photo, but the moon, a special photo. Greetings from Jean

    SvaraRadera
  7. I love the moose photos! You get so many fabulous photos!

    SvaraRadera
  8. Great shots of the elk.

    SvaraRadera
  9. Som alltid kul att "hänga med" på era jaktturer. :-) När jag tänker efter har jag bara varit med och hört drivande hund på så här nära håll (som det ju blir när du filmar) vid några få tillfällen bara. Oftast har jag bara hört drivande hundar på långt håll...

    Maken gav sej iväg till sina jaktmarker vid åtta-tiden i morse. Vädret var måttligt inspirerande (regn och rättså kyligt), men han bet ihop! ;-)

    SvaraRadera
  10. Blev så glad att du hittat till min nya sida..vilken stund du fått med älg och hund..ha det..Maria

    SvaraRadera
  11. Hvilken fin ljud. Lite fel i början er bare som vanlig. Synes han gjorde en fin fin jobb.

    SvaraRadera
  12. - Halloj på Höglandet.
    - Verkligen spännande att få komma ut på jakt !
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  13. Beautiful to the moose between the trees to see.
    Groetjes Tinie

    SvaraRadera
  14. He!
    Vilket äventyr de små voffsingarna får känna på i jakten på vilt.
    Vilken trevlig dag du beskriver.
    Ha det gott /bea

    SvaraRadera
  15. A beautiful series of pictures and funny movies. On the 1st I saw a glimpse of a deer and the second your dog.
    Nice also that last picture of the moon and the last but you also have the moose running nicely managed to catch

    SvaraRadera