torsdag 8 november 2012

Arkivbilder - dovhjort

Det blir till att gräva i arkivet igen och leta efter ej visade bilder. Nu är det verkligen mörkt tidigt på kvällen och när man kommer hem. Det blir ju därför lite mindre av fotograferandet tyvärr.

I början av september var jag på ute på färd i trakter där det finns lite dovhjort. Jag kom på en mindre väg och dovhjortarna stod på vägkanten. De var inte rädda och jag kunde få lite bilder. Det var skymning och högre ISO var ju tvunget. Men det var trevligt att se dem då vi inte har dem hemma runt huset.














                                                          Öronen på spänn


                                                           Öronen nedvikta, såg lite kul ut




ÄLGTJUREN

Jag fick veta idag att tyvärr den fina 10-12 taggars älgtjuren som jag fotograferat ett par gånger senast den 20 oktober har gått till sälla jaktmarker.
Markägaren kom förbi en kväll när jag var vid älgfältet och var lite nyfiken vad jag gjorde.
Han visste om tjuren och den skulle de ta. Jag tyckte att en sådan fin tjur skulle behållas till avel men fick inte medhåll utan att den skulle bli fin på väggen. De lyckades fälla den fina tjuren.

Även en 4taggare sköts i helgen hemma av grannen. Det kan vara en av de andra tjurarna jag fotograferat men han var i ett annat område.

Vi måste reglera älgstammen så den inte blir för stor. Det är många bilolyckor och även skogsskador som följd. I Smålandslänen har bilolyckorna ökat med älg och vildsvin. Det som är lite tråkigt är att man har olika regler för avskjuting i de olika områdena. I ett älgskötselområde har man inga begränsningar, i andra sparar man tjurar upp till 4 taggar i andra inte osv. Man borde ha enhetliga regler i alla älgskötselområden. Det gäller att spara de djur som gynnar en frisk stam och att vi får se älgar i framtiden



Den 20 oktober såg jag honom tillsammans med en ko på älgfältet. Har inlägg om det.

 

16 kommentarer:

  1. well, sorry the bull was taken if you wanted him to be spared. the fallow deer are sweet - almost goat-like. :)

    SvaraRadera
  2. Helt rätt det du skriver om de varierande reglerna, och synd ä det att det ska va så. Det finns lika många åsikter om älgen å älgjakten som det finns jägare och skogsägare. Synd på så fint avelsdjur..

    SvaraRadera
  3. Heel jammer van de stier en leuke foto's al die kontjes het zijn net gezichtjes lieve groetjes Danielle

    SvaraRadera
  4. O, vilka fina bilder på dovhjorten. Det finns inte uppe hos oss! Hur har det gått på älgjakten för Er annars. Är Ni klara? Tittar in för att önska dig en trevlig helg ♥

    SvaraRadera
  5. Dådyr har vi ikke her, kjempefine bilder:)

    Og så synd at noen jegere tenker på veggpynten!! Høres ut som en jeger som skulle satt fra seg geværet...



    SvaraRadera
  6. As far as wonderfully as to get on your path, beautiful photos and so beautiful close caught.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    SvaraRadera
  7. Fina bilder och kloka ord! Visst borde reglerna vara lika i alla områden. Det skulle säkert gynna både älgstam och markägare på sikt.
    Trevlig helg!
    / maria

    SvaraRadera
  8. Så kul att se dovhjort! Mindre kul med den fina älgtjuren...även om jag också tycker att det är snyggt med horn på väggen ;) så håller jag med dej.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Great pictures of fallow deer.

    All the best,
    Greg

    SvaraRadera
  10. das erste Bild mit der .. Heckansicht.. sieht lustig aus..
    Grüsse Frank

    SvaraRadera
  11. Så ledsamt att de sköt den vackra tjuren. Jag håller med dig att de skulle sparat till avel.
    Det är ju bra om vi får en fin älgstam.
    Jag känner med dig.Vi har ju fått följa dig och dina älgar länge nu.
    En riktigt äventyr.
    Hoppas att den andre som granne sköt inte var den andre fast jag skulle nästan tro det.
    Ha nu en riktig mysig helg
    Du skulle iväg på en resa tror.
    Hoppas att du får fotat massor då och att det inte regnar varje dag.
    Kramizzzzzzz

    SvaraRadera
  12. Jo, det måste ju skjutas bort älgar (och annat vilt) så det blir en vettig balans mellan allt - men det hjälps ju inte att man ändå känner ett vemod när ett djur man "känner" blir skjutet. Som den här magnifika älgtjuren tex. Men förhoppningsvis har han hunnit betäcka några kor/kvigor i höst, så hans gener lever vidare i framtiden också. :-)

    Tråkväder hela helgen här, fast strax innan det blev mörkt ikväll började det klarna upp lite grann. Så jag hoppas på en rejäl förbättring - och gärna sol också - tills imorgon. :-)



    SvaraRadera
  13. Intressant att se dovet uppe på vägen, där brukar de kanske inte bli så långvariga. Misstänker att deras klövar inte får optimalt grepp på asfalten så tufft gjort att stanna upp där. Vad gäller troféjakt blir man bara beklämd. Ibland tycker jag att jakträttigheten skulle vinnas genom dokumenterad ansvarsfull förvaltning av viltet, inte följa ägandeskapet av mark. / Deerhunter

    SvaraRadera
  14. Oi, de der har jeg bare sett i dyrepark. Synes de er så fine. Kjempefine bilder av de.
    Kos deg masse på tur.
    Hilda

    SvaraRadera
  15. Photo 4 I find very beautiful. He looks so sweet :-)
    Beautiful deer and beautiful surroundings.
    Also a moose and I'm pretty little jealous;-)

    SvaraRadera