onsdag 10 oktober 2012

Älgjakt dag 3

Idag var det lite kyligt och temperaturen var +1 grad. Det var lite vitt här och var ute och det var underbart ute med en morgonsol som var helt fantastisk. Det var tyvärr inte läge att stanna och fotografera då man hade en tid att passa till samlingen.
Vi hade tyvärr inte tur idag heller. Första passet så hade vi en älgtjur inne. Han kom emot mig men fick nog vind av mig och ändrade riktning 300 m från mig. Passgrannen såg honom men kunde inte bedöma taggantalet då ena hornet hängde ner. Eventuellt skulle det kunde varit en 5-taggare och i så fall skjutbar men det är bättre att avstå från att skjuta om man är osäker.

Senare under dagen hade vi 2 pinntjurar inne och de sågs men de är ju fredade. Så vår tur har inte varit den bästa. Det har varit ovanligt tyst i skogarna runt om oss.
Men en härlig dag med strålande sol och blå himmel var det.

                                      Var dock tvungen att stanna och ta en bild på grannens hus









Lite bilder från första passet imorse. Mycket tallskog är det och massa blåbärsris med blåbär. Det kalasade jag på.







Ikväll var jag ute en kort sväng men det blev mörkt fort. Jag såg rätt mycket rådjur och även en älgkviga på älgfältet. Bilderna blev ju inte så bra då pga mörker. Nu kanske min 1100 är begränsad än 60 D kameran. Sedan måste jag träna på alla bra tips jag fick av er angående mina skakiga bilder på älgarna i söndags.

 

15 kommentarer:

  1. love the shots of those tall pines. very nice. sorry about the lack of luck on hunting, though.

    SvaraRadera
  2. Himmel så länge sen jag var inne här.Sååå många underbara bilder du frestar oss med.
    Jag hör det samma över allt här också INGA ÄLGAR.
    Jag har varit runt och varnat dem i veckor nu hahaha.
    Kramizzz på och jättetack för att du inte tröttnar på utan tittar in titt som tätt.
    Tack, tack, tack!!!!!

    SvaraRadera
  3. Hei, og takk for dine kommentarer! Blir ikke så mye blogging på meg, da jeg for tiden går på skole. Men prøver å titte innom i ny og ne likevel :)

    Har heller ikke tid til å "jakte" på de hvite elgene. Regner med de blir spart av jegerene i området, håper i alle fall det :)

    SvaraRadera
  4. Fine høstbilder fra skogen forresten :)

    SvaraRadera
  5. Beautiful photos! It sounds like your weather is just like ours, cold and wintery. Enjoy!

    SvaraRadera
  6. Intressant att läsa om dina jaktdagar. Typiskt att ”bara” de fredade ska visa upp sig. Ni får alltså inte skjuta på pinntjurar, kvar blir stortjurar och kalvar då, eller?
    Vi ska jaga på lördag igen, vi har en kalv och en tjur kvar, så vitt jag förstått. =)
    / Susanne

    SvaraRadera
  7. Det har vart fina dagar i skogen, lite frostnupet igår och idag. Jaktlyckan varierar ju men förr eller senare kommer det en skjutbar älg hos nån. Vi sköt våra två vuxna måndag och tisdag, men nu håller vi upp tills enkelkalvarna är lovliga mä.

    SvaraRadera
  8. Så många fina bilder här och i förra inlägget ,kram Nette

    SvaraRadera
  9. Hejsan jag har för mig att jag skrev här igår men nu ser jag att jag har drömt
    Sååå synd att du inte fick någon älg igår heller.Det är ju kul att få lite för alla vedermödor och inte är det gratis heller.Jag vet för pappa jagade.
    Lycka till i fortsättningen.Härliga bilder i alla fall.
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Ja, nu skymmer det allt tidigare och man får passa på för att hinna fånga dagsljuset.
    Vackra skogsgläntor med ljusstrimmor.
    Ha det gott /bea

    SvaraRadera
  11. Hejsan!

    Det var då som förgjort med er jakt!? Men är det inte så gott om älg, så är det inte. Ni får kämpa vidare! Nångång ska det väl ändå dyka upp ett skjutbart djur på något pass! :-)

    Jag vågar väl knappt säga det, men här jagade ju vissa i jaktlaget vidare både i tisdags och igår - rådjur och vildsvin alltså. Och i samband med detta såg de flera stycken älgar. Maken summerade det hela till att de har haft kontakt med 11 olika älgar inne på jaktmarkerna efter att de skjutit de tre som de hade i tilldelning. Måste vara nåt slags rekord i gott om älg, alltså!? Ett tag i slutet av 80-talet var det väldigt många också, men jag tror det är ännu fler nu!?! Gott om mat på alla stormhyggena! :-)

    Härligt väder idag också, och jag tror de sa på väderleksrapporten att det ska bli fint imorgon också. Njuta!!! :-)

    SvaraRadera
  12. Gorgeous photos! Your hunting luck will change soon enough!

    SvaraRadera
  13. I love the wonderful landscape of your country.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  14. You live in a beautiful country Majsan and nature is amazing. I like the colors in the first picture is really beautiful but also picture 5 with the berry is very beautiful.

    SvaraRadera