tisdag 9 oktober 2012

Älgjakt dag 2


Idag vräkte regnet ner på morgonen när man klev upp. Inte var det vidare motiverat att ut och jaga.
Vi skulle vara på mindre skiftet och jag och en jaktledarkollega skulle gå drev från stora riksvägen en bit. Fy vad blött det var. Regnet hade slutat och det krävdes nästan kanot för att komma fram.
Vi sökte igenom området med hund och hade säkerhetsskyttar placerade så att man snabbt kunde få stopp på hundarna om drev skulle bli mot riksvägarna. Marken ligger i hörnet av två stora riksvägar med mycket trafik.
Hundarna fick upp gris vid flera tillfälen och även en pinntjur som då är fredad. Det var en mulen dag och var nog lite frusen när jag åkte hem.
Fick åka direkt till Hegethorns i Nässjö med min kamera....måste sändas iväg. Men det är en annan historia. Jag har ju min gamla 1100 att fotografera med under tiden.
Lite bilder från dagens pass.










När jag var ute i söndags på jaktmarken och fotograferade älgtjuren, vildsvinen och spillkråkan såg jag ju mer vilket kommer här.

Jag hade fotograferat klart sjöbilderna och gick över ett hygge. Det fanns bara några tallar där. Jag såg att det föll ner något från tallen och tittade upp på den höga tallen. En ekorre som kastade ner kotteblad.
Jag följde den med kameran och här är bilderna.




















Sedan försvann den in bland granarna och jag var nöjd att få dessa bilder från hans bärgning av kotten från tallen.

På väg hem såg jag ju mer djur men det kommer i ett annat inlägg.



 

13 kommentarer:

  1. sorry for the heavy rains! your squirrel photos made me laugh, though! :)

    SvaraRadera
  2. Beautiful photos! I had to laugh at the squirrel! Those are great shots!

    SvaraRadera
  3. Hu, vilket väder... INTE kul att försöka ta sej fram i täta granplanteringar och dylikt när det har regnat så där. :-I Men i morse hade ni säkert frost - så då var det förhoppningsvis torrt och fint igen!? :-) Och väldigt prassligt, kan jag tänka mej, så det var nog inte heller riktigt bra med tanke på att man vill röra sej så tyst som möjligt när man ska till sitt pass osv... <:-)

    För vår del infann sej den första frosten tidigt i morse. Hutter... Fast när solen kommit upp en bit på himlen så blev det jättefint - och frost är ju ett trevligt fotomotiv om inte annat.

    Men...? Vad sjutton har hänt med din kamera??? Hoppas det inte är ett alltför komplicerat fel. Tri-i-i-ist!! :-(

    Ekorrar är ju för härliga - speciellt när de showar lite framför linsen! :-)

    SvaraRadera
  4. Great pictures the squirrel is sublime, compliments.

    SvaraRadera
  5. Fina höstbilder från jakten....även om regnet blötan inte gör tillvaron så kul.

    SvaraRadera
  6. Bad luck with hunting conditions but lucky you to see the squirrel.A couple of nice pictures.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  7. Ursäkta dum fråga, men varför har ni pinntjuren fredad?/Brita

    SvaraRadera
  8. Beautiful Red Squirrel, well done.

    SvaraRadera
  9. Kan ikke være lett med rettet avskyting dvs.strenge regler for hva slags dyr man kan skyte.
    Spettebildene jeg har lagt ut er av en gråspett = picus canus og ikke av en grønnspett = picus viridis. Gråspetten har ikke så stor utbredelse og finnes kanskje ikke hos deg ??

    SvaraRadera
  10. Ekorrar är ju så himla söta! men jag tycker man ser dem så sällan nuförtiden...Fina bilder från skogen också :)

    SvaraRadera
  11. - Halloj på Höglandet.
    - Vilka goa bilder på den lilla Ekorren !
    Dom är ju så himla snabba så det är nästan omöjligt
    att hinna följa dom med kameran.
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  12. Ohhhh .... just super! I'm quite a bit jealous of you know, because you have a squirrel geoftografeerd. That I have never had my lens. Werkleijk brilliant series. Compliment.

    SvaraRadera