onsdag 25 juli 2012

Rapport SVA klar på älgkalven

Idag kom svaret från SVA (Statens Vetrinärmedicinska Anstalt). Det var väldigt snabbt då vi lämnade in det i måndags. (se inlägg Älg levande och död)


Jag får skriva av rapporten då jag inte kunde få en PDF filen här.


UTLÅTANDE
Viltobduktion (slutligt svar)


Insänt material: Ofixerade organdelar från älgkvigkalv samt bilder


Lever: Sjukliga förändringar ej påvisade.
Hjärta: Sjukliga förändringar ej påvisade.
Njure: Sjukliga förändringar ej påvisade.
Mjälte: Lindrigt ansvälld till följd av ökad blodfyllnad, ej reagerad.
Del av lunga: Ställvis lindrigt ökad blodfyllnad i övrigt utan anmärkning.
Lår och framben: Sjukliga förändringar ej påvisade


Bilder: På bilderna ser man ett kraftigt blodfyllt och ansvällt avsnitt av tunntarmen vilket kan tänkas vara orsakat av en akut tarminflammation (akut hemmorrhagisk enterit) eller en tarmomvridning med stas av tarmavsnittet.


SANNOLIKHETSDIAGNOS
Akut blödande tarminflammation eller tarmomvridning


KOMMENTAR
Tarmvred eller en akut blödande tarminflammation kan orsaka smärta,läckage av gifter från tarmen och chock kan ha ett snabbt dödligt förlopp. På de insända organen sågs inga andra uppenbara sjukliga förändringar som skulle kunna förklara kalvens död men den ökade blodfyllnaden i mjälten och lungan skulle kunna vara följden av en cirkulatorisk svikt i samband med kalvens död.
Prover har sparats i forskningssyfte




Det förklarar en del att kalven låg som hon segnat ner på stället. Jag tycker det var intressant att få veta och det känns bra att kunnat bidra med något till forskningen.


Här är några bilder jag tog i en jaktkamrats trädgård i början av juli.




















17 kommentarer:

  1. wow! they really were quick with their findings!

    SvaraRadera
  2. A quick reaction with a clear answer. At least the mystery is solved.

    SvaraRadera
  3. Beautiful! Love the rose! Your friend has a great garden.

    SvaraRadera
  4. Fint å få svar på undersøkelsen av elgkalven så raskt. Fra hundeverdenen vet man jo at også dyr får sykdommer av forskjellig slag. / Brit

    SvaraRadera
  5. Intressant. Min erfarenhet är också att SVA brukar vara snabba med sina svar.

    SvaraRadera
  6. Ingen semester på det det stället, tydligen!? För det var ju verkligen snabbt svar tillbaka!! :-D

    Skönt att kunna utesluta något smittsamt, men fy vad den lilla kraken måste ha lidit om den drabbats av tarmvred. :-(

    Jag köpte min närbildslins till ett 18-200 mm´s objektiv som jag hade tidigare, men jag tycker det funkar ännu bättre på 70-200:t. Förmodligen beror det på att 18-200:t hade ganska kort närgräns (40-45 cm, vill jag minnas) och då behövde man vara så nära så det lixom blev FÖR NÄRA för att få till den där önskvärda förstoringen. 70-200:t har ca 1½ meters närgräns, och med närbildslinsen på kan det minskas till hälften (och ytterligare ner till ca 30-40 cm´s avstånd om man vill) vilket är ett ganska lagom arbetsavstånd till de flesta insekter och så där.

    Jag redigerar i flera olika program; Picture it, Elements och Pic Monkey för att nämna de tre mest använda. :-)

    SvaraRadera
  7. Such lovely flowers.

    SvaraRadera
  8. I read the story, the mystery is solved.
    Beautiful pictures of flowers,the rose is great.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  9. Intressant att höra hur det gick. Sorgligt att den inte fick ett längre liv.
    / Susanne

    SvaraRadera
  10. Det gick verkligen snabbt...stackars lillkalven :( Fina bilder!

    SvaraRadera
  11. Ojjj så snabbt ni fick resultatet , på min lilla valp tog det tyvärr över 2 månader för SVA , men tack o lov blev det klassat som dolt fel , hon hade vattenskalle som tyvärr varken jag eller tre olika vet kliniker upptäckte innan hon dog i mina armar endast 10 veckor gammal i sitt fjärde kraftiga anfall som påminde om epilepsi , jag hade ju henne även inlagd på Ultuna på iva för anfallen och dom upptäckte inte heller vattenskalle på den lilla Cavaliervalpen , jag kommer så småningom att lägga ut någon bild på henne och skriva om det på min blogg , bara jag orkar ta det steget . Iallafall intressant att veta vad det var på den lilla älgkalven , men tragisk :( Fina bilder du tagit på växterna // Kramar

    SvaraRadera
  12. In any case, they do let you know what the outcome of the investigation, and that is beautiful. Your photos in the garden of your hunting companion are very beautiful. I love the rose and the small buds sense eht sides are also pretty fixed, but what is that fruit on e last picture?

    Greetings, Helma

    SvaraRadera
  13. I alla fall bra att veta att kalven dog i ett naturligt förlopp. Hellre det än att människor med sina lösspringande hundar ihjälstressat kalven. Eller förgiftat djuret och annat märkligt man fått sig berättat. Även om det inte hjälpte denna kalv ett dugg. Tack för din berättelse. Och nu blir jag oxå nyfiken; det där som ser ut som ett äpple med päls. Vad kan det vara? / Deerhunter

    SvaraRadera
  14. Tack för att du delade med dig av svaret ..det var väldigt intressant att få vet hur och varför den dog .
    det var otroliga fina bilder du har fått här :)
    kram :)

    SvaraRadera