torsdag 26 april 2012

Viltrunda

Förra måndagen åkte jag ju förbi en rapsåker där jag bara såg ryggarna på fem älgar. Det var även ganska mörkt. Fick rapporter att de hade setts där på tisdagen med. Jag åkte ut i förhoppning om att de skulle komma.
Men först skulle jag se om lite rådjur var framme. Det blev lite bilder som vanligt. Här är några av rådjuren.







Här är en get som är väldigt angripen av pälsänger. Jag har förstorat bilden så det går att se. Hon är nästan helt kal på halsen.







När jag kom åkande såg jag en räv gå vid vägkanten. Jag stannade och den verkade inte reagera. Jag rullade sakta framåt men den såg något i vägkanten. Jag tog bilden genom framrutan på bilen. Räven var inte rädd och jag kunde köra nära innan den hoppade i diket. Men jag fumlade med kameran när den stod och tittade på mig en kort stund och det blev en bild på svansen när den sprang till skogs



På väg hem så stannade jag till vid rapsåkern men det var bara en älg där på besök. Men det är alltid trevligt att se älg.
Häromkvällen fick jag stanna för en älgkalv som gick på vägkanten. Det verkar som älgkorna stöter bort dem nu. Det är ju den tiden nu. Så det är bra att vara extra vaksam när man är ute och kör bil i älgtäta trakter.










11 kommentarer:

  1. wow, moose and fox too! those poor deer w/ the tick problems. yikes!

    SvaraRadera
  2. det ä roligt när en spanings runda bjuder på så mycket djur, dina rådjurs bilder gillar jag möe

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder från en givande kväll :)) Stackars rådjuren med pälsängrarna, det har jag inte sett här...Ha det gott!!

    SvaraRadera
  4. Lindsjö,

    a number of beautiful pictures of the deer, elk and even the fox. Nice to see how the deer get their antlers again.

    Many greetings, Helma

    SvaraRadera
  5. Fine taking, the beautiful nature. I am greeting

    SvaraRadera
  6. Are your beetles what we refer to as ticks?

    SvaraRadera
  7. een mooie serie van die ree bok erg mooi.
    groetjes Herman,

    SvaraRadera
  8. Herlig innlegg med rådyr og elg.

    SvaraRadera
  9. It's a bit sad to see a number of roes being affected by the beetle. Fortunately we don't have this problem in Holland. I like the pictures of the "goodlooking" roes.
    Gr. Kees

    SvaraRadera
  10. schade das es hier in Deutschland keine Elche gibt.. es sind sehr schöne Tiere.. aber ich sehe das Du einen Fuchs vor die Linse bekommen hast.... das Glück hatte ich auch mal..
    http://waldlaeufer68.blogspot.de/search/label/Fuchs
    Grüsse Frank

    SvaraRadera