lördag 3 december 2011

Älgjakt och ingen älg

Idag skulle vi ut till ena skiftet på stora marken där man sett en stor tjur förra veckan. Alla var ju förstås lite uppåt om den nu skulle vara kvar. Vi skulle gå igenom hela 400 hektar med 2 hundar så det blev till att sitta länge på pass.
När jag och jaktkamraten åkte ut till våra pass så var den en tjur vid foderplatsen. Den sprang in i skogen en bit men stannade. Jag kunde få fram min kamera och ta några foton men det blev bara ett som var ok. Teleobjektiv var det ja. Det är ju jul snart och får se vad tomten har åt mig.



Jag hade ett bra pass med ett hygge och storskog med inte alltför mycket träd. Skulle det komma något här så hade jag bra förutsättningar. Satte mig vid en stor sten som jag kanske kunde ha som stöd. Man skall alltid försöka hitta det om det går.




Hundföraren och Jacksson kom förbi mig. Det är bra med varselfärger på både hund och hundförare.




Tyvärr fick inte hundarna tag i något. Silver fick tag i tjuren men den var ju inte lovlig. Vi måste skjuta över 6 taggar nu.
Sedan kom det rejält med regn och nu började jaktdagen lida mot sitt slut. Det blir mörkt fort och man skall sluta i tid.
När vi åkte till samlingsplatsen var tjuren åter på foderplatsen men då hade den mer bråttom och ingen bild hann jag med.

Idag hämtade jag älgkalvköttet från kalven vi sköt i lördags så det blev Wallenbergare med potatismos och ärtor. Jättegott!!






4 kommentarer:

  1. skönt att få komma ut lite alla fall. och se älg är ju inte illa det heller;) har du jagat länge?

    SvaraRadera
  2. Kul när det rör på sej i markera, hur regnigt å blåsigt det än må va, så sitter man där på passet ändå nästa gång det drar ihop sej te jakt. Ha en fortsatt bra helg!

    SvaraRadera
  3. Synd att Ni inte lyckades. Här har vi fått massor av snö igår, så nu skall jag ut och kolla om fågeln sitter i topp. Är fortfarande i viltkoma sedan gårdagens middag...puh!Ha en fin andra advent!

    SvaraRadera
  4. Så spennende det ser ut med jakt. Flotte bilder! Ha en trivelig helg videre.

    SvaraRadera