lördag 5 november 2011

Älgjakt utan hund

Idag skulle vi ut på det mindre arrendet och jaga älg. Det kändes rätt ok att följa med idag även om hostan inte släppt. Vi hade inte lyckats få tag i hund så det skulle bli persondrev vilket jag undanbad mig.
Lyckades dra lotten att sitta på Tippen, pass 1. Där har det skjutits en hel del älgar, nu senast tjuren. (se tidigare blogginlägg). Skulle det bli min tur idag? Det var en härlig dag idag. Nästan vindstilla och ganska varmt för årstiden. Så allt var ju egentligen perfekt. Men tyvärr var det inget som kom till Tippen. Det var nog något djur inne men de färska slagen som man såg gick ut ur marken.


Pass 1, Tippen där flera älgar tagit sina sista språng

Sedan var det lite lunch.....korvgrillning....vad annars! Såt nr 2 satt jag på ett bra pass i ett torn. Det var ganska lugnt. Vi hade en tid att passa. Jag skulle hämta kött från förra veckans älg.
Rätt var det var knakade det till. 30 m från mig kommer det ut en råbock från skogen. Var är kameran? I ryggsäcken!! Jag har ju den alltid liggande beredd på passen. Men inte idag såklart. Försökte lirka upp kameran försiktigt men lagom att ta en bild sade bocken hej då!  Idag hade jag inte behövt det där teleobjektivet jag inte har. Suck!

 Klockan började bli lite sent och tänkte höra om vi kunde avvika från passen. Just då!! Älg på väg mot Bergsvägen. Där satt ju min sambo någonstans. Fattas bara att han skulle skjuta....nu när vi skall iväg. Men det var tyst. Det var förmodligen en kviga som gick mellan skyttarna. Man såg henne men det var inte läge. Sambon hade inte hört något alls av henne.
 Det var bara hem i hast med sambon och sedan iväg och hämta kött 45 kg så det har blivit lite att packa ikväll.
Imorgon blir det ut i skogen vad annars? Det kan bli en riktigt spännande dag imorgon.

3 kommentarer:

  1. Tack for att du tittade in pa min blog. Smaland is one of my favorite places in Sweden. I'm not much for hunting, but I have to tell you that your house, the lake, the forest, and meadows on your blog really make me homesick. Gorgeous photos and your dogs are just great.

    SvaraRadera
  2. Det er vel typisk, at fotoapparatet befinner seg på feil sted. De beste motivene har lett for å glippe. På jakt, er det i tillegg mye annet man skal ha kontroll på.

    SvaraRadera
  3. Det är alltid kul att se något när man är ute. Dagar då man inte ser något kan vara rätt sega.

    SvaraRadera