söndag 2 oktober 2011

Jakt och värme

Idag var det ut igen. Det var lovat varmt väder och man letade fram tunna kläder. Det var ju himla varmt igår. Ayla skulle få gå en tur igen. Hon verkade vara pigg efter gårdagen. Dessutom tog vi med Trym som skulle släppas för första gången. När vi åkte iväg runt 7 tiden så var det rejält dimmigt och på vägen till jaktmarken fick vi stanna 2 gånger för tjäder som gick på vägen.
De var inte rädda så jag kunde ta lite bilder genom bilrutan.




Idag var vi bara 4 personer på jakten. Ayla skulle börja och jag släppte henne in i en tallplantering. Inget hände.....inga slag såg jag. Vi sökte av ett område som bl a heter Getaryggarna...hua vad brant det var. Att älgar och rådjur kan springa där. Det var rejäla viltväxlar jag såg. Tyvärr så var det inga rådjur hemma. Lite fika och sedan Tryms tur. Han stack iväg direkt och snodde runt i en granplantering 45 min innan jag kallade in honom. Vi skulle flytta på oss. På radion meddelade Micke att han ser en 10taggare hos honom på nära håll. Tjuren gick bokstavligt på honom. Jag avbröt med Trym för jag ville inte riskera att han kom på tjuren. Var jättenöjd med honom. Han har bra självförtroende för bara vara 6 mån. Han kommer att jagas in nästa höst.



Trym jobbar på

Vi skulle ta ett släpp till med Ayla efter vi grillat lite korv. Men hon hade inte lust mer idag.

Fin lava på jaktmarken

Det blev en sväng i skogen med alla hundarna när vi kom hem. Det var varmt ännu på sena eftermiddagen, 20 grader och vovvarna vadade i alla diken med vatten de såg.

Det finns gula kantareller ännu i skogen

På en gammal stubbe fanns dessa







2 kommentarer:

  1. Finfina bilder från jaktdagen! Så kul att se både hönor o tuppar på samma ställe :)

    SvaraRadera
  2. Fina bilder.
    Ja, svamp du, finns det mängder av i år;=)
    Ha en fortsatt "skitjakt" på dig och dina fina hundar;=)..

    SvaraRadera