söndag 23 oktober 2011

Älgjakt med eftersök

När vi åkte ut till jaktmarken på morgonen sprang det över en liten kviga. Hon stod och tittade på oss en lång stund.



Några km bort fick vi se dessa två kor. De stannade en stund och jag fick lite bilder. Men återigen teleobjektiv hade varit bättre. Det kommer .....





Vi skulle börja med eftersök idag efter den påskjutna tjuren från jaktlag längre bort. Man hade spårat den till gränsen av vår grannmark. Det var ljust blod.
Vi ställde ut på vår mark och på grannmarken. Grannmarken har vår jaktmedlem som sköt kon igår bl a. Han och sin bror passade där. Hunden fick upp spåret direkt och följde tjuren. Det var delvis rikligt med blod. Han hade nog stått upp en del och inte lagt sig i natt.


                                                              Första passet vid eftersöket

Hundföraren släppte hunden och inom kort small det. Skytten från igår sköt tjuren. En 10 taggare var det och ganska stor. Det fanns en skottskada i höger bakklöv.Kanske bogskott som gått nedåt. Det blev inga bilder tyvärr av någon anledning. Skönt att han slapp lida mer.



Vi tog några såtar men en var tom och den andra gick det ut ur marken. Vad det var för djur vet vi inte. Men det var en fin jaktdag med vackert väder.



8 kommentarer:

  1. Skönt att ni fick kull tjuren. bra jobbat.

    SvaraRadera
  2. Svar; kul att du hör av dig:)
    Ja det ska bli väldigt spännande med något nytt. har några väenner som jagar och de säger att det är en sjölvklarhet att jag ska börja jag med! :) Men ska till en början inrikta mig på småvilt, och lära min hund lite bättre med apportering mm. Har en flatcoated retriever-tik på ett år snart! :)
    ge mig hörna lite mer tips om träning för hund och hur jag ska börja mm. Kul med andras åsikter! :)

    Mvh Sara

    SvaraRadera
  3. Fina bilder från dagen, kul att se älgarna :)Här tycker jag de är alltför osynliga...:)Bra att ni fick tjuren också.

    SvaraRadera
  4. Fine bilder fra jakta, og bra dere fikk oksen :)

    SvaraRadera
  5. Aslan tackar för det :O)

    SvaraRadera
  6. lite svårt med konton .men aslan tackar :O)

    mvh perran

    SvaraRadera
  7. It's so nice to be in the woods and see God's animals and enjoy the beauty. I'm enjoying your pictures and your blog. I see that you took a picture of yourself on your stand. I like to do that also. :)

    SvaraRadera
  8. Hei igjen!

    Nei ikke nødvendigvis, mere om du har lite kontraster i bildet som f. eks motlys, tåke, men også i dårlig lys ja. Men i dårlig lys er det oftest støy fra høy iso som er problemet.

    SvaraRadera