tisdag 19 april 2011

Valparna njuter av det fina vädret

Vilken tur att det fina vädret är här nu när valparna har spring i benen. Idag har de nästan varit ute hela dagen. Jag flyttar hagen så de får vara i sol om de vill men ändå skugga.

                                         Så här gott sover man i skuggan

Brottas görs det mycket nu

Tyr är ännu svår med maten. Han äter bara några tuggor och sedan vill han inte ha mera. Han tar dock varje chans att dia Tyra. Hon ger dem ännu och han har ju fått lite tillskott där idag. Jag hoppas det släpper snart och han äter bra som de andra två. De är jätteduktiga nu. Jag visslar och de kommer som ett skott. Övade idag då de ej såg mig och det gick bra det med. Tyr verkar inte ha greppat det ännu.
Idag var jag i kontakt med vetrinären som tittade på Trym. Jag tycker knölen har vuxit och var lite orolig. Om den nu blir större hur man opererar bort den då?? Han menade att det är bättre och vänta och det går bra då de har mycket hud på huvudet. VI tar en vecka i taget och att han växer till sig och är stabil.

Jag tog en kvällsrunda med Konjak och Ayla utåt skogen. Det var så fint med lagom varmt och solen på nedgång. När vi gick på en traktorväg så stannade Ayla och bara stirrade rätt fram. Hon verkade inte ha samma beteende som vid rådjursvittring. Det var bara stelt stirr rätt fram. Plötsligt hör jag från tätningen med granar ett brak och ett fnys, ett brak till och fnys....uj uj här är det gris. Stannade och lyssnade....inget hördes. Då är grisen kvar där. Jag gick tillbaka en liten bit och genade över skogen till traktorvägen. Då såg jag att Konjak hade redan stannat långt innan. Han bara stod där och ville inte komma till mig. Jag fick gå och hämta honom. Han såg väldigt osäker ut med öronen långt bak. Vi fortsatte hemåt i fina vädret.

                                                Ayla lyssnar efter grisen

                              Detta är lite fågelljud som det bara låter på våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar